Міністерство молоді та спорту України
Федерація спортивного туризму України
Управління молоді, фізичної культури та спорту Запорізької облдержадміністрації
Запорізька обласна федерація спортивного туризму
ЧЕМПІОНАТ УКРАЇНИ ЗІ СПОРТИВНОГО ТУРИЗМУ – ГІРСЬКИЙ ТУРИЗМ
м. Запоріжжя, скелі о-ва Хортиця 09–12 травня 2019 р.
УМОВИ
ПРОВЕДЕННЯ КОМАНДНИХ ЗМАГАНЬ ЗІ СПОРТИВНОГО ГІРСЬКОГО ТУРИЗМУ
ВИДУ «РЯТУВАЛЬНІ ТЕХНІЧНІ ПРИЙОМИ» НА ДИСТАНЦІЇ V КЛАСУ
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Ці умови слід розглядати разом з «Загальною частиною» Умов проведення змагань.
1.2. Дистанція командних змагань виду «Рятувальні технічні прийоми» (п. 4.5. Маршрутний лист – далі МЛ) складається з двох частин:
1) основної частини (нормативна + понаднормативна), яку спортсмени команди в обов’язковому порядку попередньо заявляють;
2) додаткової (бонусної) частини, яку спортсмени команди попередньо не заявляють і проходять на свій розсуд.
1.3. Дистанція командних змагань виду «Рятувальні технічні прийоми» має заданий напрямок руху спортсменів відповідно МЛ.
1.4. В «Загальних умовах» додатково зазначені:
а) основні положення щодо порядку виступу на дистанціях (§1);
б) порядок визначення результатів та розподілу місць (§2).
2. ОБЛАДНАННЯ ДИСТАНЦІЇ
2.1. Всі пункти (С, ПС і Ф), маршрути (М) і переходи (Мо), а також їх протяжність вказані на схемі (додається).
2.2. Всі ПС обладнані подвійними перилами і зазначеною на схемі необхідною кількістю ТС у вигляді заглушених карабінів (кілець), такелажних пластин або петель, на що буде докладно звернуто увагу при показі дистанції.
3. ОСНОВНІ УМОВИ ПРОХОДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЇ
3.1. Організація спуску/підйому «потерпілого» здійснюється згідно з вимогами п. 4.3 Методичних роз’яснень щодо суддівства змагань зі спортивного гірського туризму (далі МР), а виконання спецприйомів – згідно з вимогами Додатка 3 до «Загальних умов».
3.2. Кожен спортсмен стає «потерпілим» відповідно до вимог п. 4.4.1, перестає бути «потерпілим» – п. 4.4.4 і повторно може стати «потерпілим» – згідно п. 4.4.5 МР.
3.3. Характер травми «потерпілого» обумовлюється у МЛ і Таблиці №1 Умов.
3.4. У разі порушення вимог пунктів 3.1, 3.2 та / або 3.3 виконання спецприйому (проходження маршруту) не зараховується.
3.5. Зміна «потерпілого» має відбуватися на кожному маршруті, крім транспортування «потерпілого» в коконі маршрутами М5, М6, М7.
3.6. «Кокон» спортсмени в’яжуть з основної вірьовки (не менше 8 петель) з укладанням «потерпілого» на килимок з урахуванням недопущення можливих порушень, обумовлених п. 19.7.3 МР.
3.6.1. При ув’язуванні «потерпілого» в «кокон» необхідно передбачити три фіксовані петлі для підвіски, що не здавлюють «потерпілого», а також обов’язкове виконання вимог п.п. 5.1.7 і 30.4.5 МР.
3.6.2. Місце ув’язування «потерпілого» в «кокон» команда обирає відповідно до МЛ.
3.6.3. Ув’язування «потерпілого» в «кокон» команда здійснює тільки силами дієздатних спортсменів, тобто «потерпілий» спортсмен допомогу команді не надає.
3.6.4. Транспортування «потерпілого» в «коконі» зараховується команді протягом всієї дистанції виду «Рятувальні технічні прийоми» відповідно до МЛ.
3.7. При спуску-підйомі «потерпілого»:
3.7.1. Незалежно від характеру «травми» допомога з боку «потерпілого» при транспортуванні не допускається (1-й раз – попередження, 2-ий – незалік прийому).
3.7.2. Супроводжуючий незалежно від характеру травми «потерпілого» виконує тільки функції супроводу, тобто не надає допомогу під час підйому або спуску (штраф – згідно МР).
3.7.3. Аварійний (фіксуючий) пристрій виконується згідно з вимогами п.п. 4.3.6 і 4.3.7 МР (крім випадку, обумовленого п. 19.8.3.2.)
3.7.4. Фіксація «потерпілого» за спиною у супроводжуючого здійснюється згідно з вимогами п.п. 4.3.4 і 4.3.5, а також з урахуванням п.п. 19.8.1.3 МР.
3.7.5. Не допускати «потерпілим» порушень, обумовлених п. 19.8.3 МР.
3.7.6. Вимоги щодо виконання транспортування «аварійного вантажу» відповідають аналогічним вимогам щодо транспортування контрольного вантажу на дистанції «Гірськи перешкоди».
3.8. Всі спортсмени команди при виконанні «самовилазу», здійснюють його: 1-й – по суддівських вертикальних перилах, а решта – по командних вертикальних перилах, тобто суддівські вертикальні перила надаються команді по одному разу при проходженні основної та додаткової частини дистанції.
3.8.1. Суддівська страховка для першого спортсмена команди під час проходження основної і додаткової частини дистанції надається команді один раз!
3.8.2. До заліку результату виступу команди йдуть тільки перший «самовилаз» кожного спортсмена команди, як в основній, так і в додатковій частинах дистанції.
3.9. Для забезпечення безпечного виступу команд обов’язково виконання наступних вимог:
3.9.1. Командні похилі перила маршруту М6 обладнуються подвійними.
3.9.2. Командні крутопохилі перила маршруту М7 обладнуються подвійними.
3.10. Необхідні відомості для проходження дистанції РТП:
3.10.1. Порядок виконання спецприйомів і маршрути, на яких вони виконуються, задані у МЛ.
3.10.2. Допускається допоміжна робота спортсменів на дистанції (поправити вірьовку тощо) за умови їх надійної фіксації на командній вірьовці, а також при забезпеченні їх надійною командною страховкою.
3.10.3. Маршрут переходу Мо4 може бути використаний виключно для виконання спортсменами команди додаткової частини.
3.10.4. Розташування спортсменів на старті: С1 (ПС1) – спортсмени команди;
КП1 – «аварійний вантаж» (вага до 25 кг).
3.11. Команди, які не надали в заявці з тактики схеми систем кріплення командних вірьовок для підйому або спуску «потерпілого», отримують оцінку цих спецприйомів з коефіцієнтом 0,75 (кол. 6, табл.1).
4. ОПИС ПРОХОДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЇ
4.1. Всі спортсмени під час виступу послідовно від старту (С1) і до фінішу (Ф1) відповідно до МЛ і згідно з поданою заявкою повинні пройти всі заявлені маршрути і виконати всі вимоги основної частини дистанції.
4.2. Нормативна складова основної частини дистанції включає наступні обов’язкові спецприйоми:
4.2.1. Кожен спортсмен команди виконує:
а) «самовилаз» (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
4.2.2. Команда всім складом виконує:
а) підйом легко «потерпілого» (травма однієї руки) з тріщини (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
б) підйом «потерпілого» з супроводжуючим (один раз) – характер травми «потерпілого» і варіант за вибором (табл.1);
в) косий спуск «потерпілого» вздовж схилу (один раз) – характер травми «потерпілого» і варіант за вибором (табл.1);
г) підйом «аварійного вантажу» (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
д) ув’язування «потерпілого» (недієздатний) в «кокон» і його обов’язкове транспортування (не менше одного разу) – за вибором (табл.1).
4.3. Понаднормативна складова основної частини дистанції включає наступні спецприйоми:
4.3.1. Команда всім складом виконує:
а) транспортування «аварійного вантажу» і «потерпілого» командними похилими перилами (один раз) – характер травми «потерпілого» і варіант за вибором (табл.1);
б) спуск «аварійного вантажу», «потерпілого» і всіх спортсменів командними крутопохилими перилами (один раз) – характер травми «потерпілого» і варіант за вибором (табл.1);
4.4. Всі «потерпілі», визначені у п.п. 4.2.2, 4.3.1. повинні змінюватись відповідно до п. 3.5.
5. ЗАЯВКА З ТАКТИКИ
В заявку з тактики команда включає:
5.1. Номери спортсменів, які послідовно стають «потерпілими» на всіх заявлених маршрутах.
5.2. Маршрути і варіанти «самовилазу» спортсменів.
5.3. Варіант підйому легко «потерпілого» №1 з тріщини.
5.4. Варіант косого спуску «потерпілого» №2 вздовж схилу, з урахуванням характеру його травми.
5.5. Варіант підйому «потерпілого» №3 з супроводжуючим, з урахуванням характеру його травми.
5.6. Варіант підйому «аварійного вантажу».
5.7. Варіант транспортування «потерпілого» №4 (за наявністю) командними похилими перилами, з урахуванням характеру його травми.
5.8. Варіант спуску «потерпілого» №5 (за наявністю) командними крутопохилими перилами, з урахуванням характеру його травми.
5.9. Місце ув’язування (ПС) «потерпілого» в «кокон», а також маршрут і способи його транспортування.
5.10. Схеми систем кріплення командних вірьовок для підйому або спуску «потерпілого» по маршрутах М1 – М3, М5.
4.5. МАРШРУТНИЙ ЛИСТ
командних виступів на дистанції V класу виду «Рятувальні технічні прийоми»
Номер маршруту і його граничні пункти. Опис виконання рятувальних технічних прийомів | Контрольні часи та умови їх виконання | |
Основна частина дистанції | Нормативний час – Тн = 80 хв. Загальний контрольний час – Тзг = 90 хв. Перший проміжний контрольний час – Тп1 = 20 хв. Другий проміжний контрольний час – Тп2 = 60 хв.
* * * Якщо за Тп1 = 20 хв., команда не виконає п.п.1, 2, то вона переводиться на проходження спрощеної частини дистанції з новим Тзг1 = 30 хв.
Спрощена частина: 1. Завершення підйому легко «потерпілого» №1 в ПС2. 2. Перехід команди по Мо1 в ПС4. 3. Фініш команди зі всім спорядженням в пункті Ф2.
* * * Якщо за Тп2 = 60 хв., команда не виконає п.п.1…5, то вона переводиться на проходження скороченої частини дистанції з новим Тзг2 = 70 хв.
Скорочена частина: 1. Завершення підйому «потерпілого» №3 в ПС4. 2. «Самовилаз» 4-го спортсмена команди в ПС4. 3. Завершення підйому «аварійного вантажу». 4. Фініш команди з «аварійним вантажем» і всім спорядженням в пункті Ф2 | |
Відповідно до п.п.4.1 – 4.4 Умов та дотримуючись контрольних часів Тп1, Тп2, Тн та Тзг спортсмени команди враховуючи заданий напрямок дистанції і з самостійним вибором варіантів (див. табл. 1) виконують необхідні з запропонованих нижче рятувальних технічних прийомів | ||
* | ПС3, ПС4, ПС6 | |
Ув’язування «потерпілого» (недієздатний) в «кокон» відповідно до тактичної заявки команди | ||
1 | М1 (ПС1 – ПС2) | |
«Самовилаз» 3-х спортсменів команди | ||
2 | М1 (ПС1 – ПС2) | |
Підйом легко «потерпілого» №1 з тріщини | ||
Перший проміжний контрольний час (Тп1 = 20 хв.) | ||
3 | М2 (ПС2 – ПС3) або М3 (ПС2 – ПС3) | |
Косий спуск «потерпілого» №2 вздовж схилу | ||
4 | М5 (ПС3 – ПС4) | |
«Самовилаз» 4-го спортсмена команди Підйом «потерпілого» №3 з супроводжуючим | ||
5 | М4 (КП1 – ПС4) | |
Підйом «аварійного вантажу» | ||
Другий проміжний контрольний час (Тп2 = 60 хв.) | ||
6 | М6 (ПС4 – ПС6) | |
Транспортування «потерпілого» №3 або №4 (за наявністю) та «аварійного вантажу» командними похилими перилами | ||
7 | М7 (ПС6 – ПС5) | |
Спуск «потерпілого» №3 або №5 (за наявністю), «аварійного вантажу» та всіх спортсменів командними крутопохилими перилами | ||
8 | Ф1 | |
Фінішування всіх спортсменів команди та «аварійного вантажу» по варіанту основної частини | ||
Додаткова частина дистанції | Оцінка по колонці 6 (табл. 1) | |
М1 (ПС1 – ПС2) «Самовилаз» спортсменів команди (варіанти 1-5). Підйом «потерпілого» з тріщини (варіанти 6-10). Підйом «потерпілого» з супроводжуючим (варіанти 16, 20) | Контрольні части: Тн и Тзг залишаються без змін | |
М1 (ПС2 – ПС1) Спуск «потерпілого» з супроводжуючим (варіанти 17, 21) |
*) рятувальний технічний прийом виконується в межах п.п.4…7 МЛ основної частини дистанції.
НОМІНАЛЬНА ОЦІНКА
способів і варіантів проходження дистанції V класу виду «Рятувальні технічні прийоми» (командні виступи)
Таблиця 1
Маршрути | Номер варіанту | Варіанти виконання спецприйому | Залікова оцінка, балів | ||||||
Позна- чення | Граничні пункти | Виконані | ЗіН, m=(– 0.2) | ||||||
ЗіП*, к = 1 | НЗіП*, n=0.75 | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
Основна і додаткова частини дистанції | |||||||||
Всі Мо | Відповідно | — | Переходи між маршрутами не оцінюються | — | — | — | |||
Всі М | Відповідно | — | Підйоми/спуски учасників без виконання рятувального технічного прийому не оцінюється | — | — | — | |||
«Самовилаз» спортсмена: | |||||||||
М1 М5 | ПС1 – ПС2 ПС3 – ПС4 | 1 | способом «Затиск – Вірьовка» (на одному жумарі) | 8 | 6,0 | – 1,6 | |||
2 | способом «Рука – Рука» (на 2-х жумарах) | 8 | 6,0 | – 1,6 | |||||
3 | способом «Затиск – Затиск» | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
4 | способом «Затиск – Стремено» | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
5 | способом «Стремено – Стремено» | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
Транспортування / підйом / спуск «потерпілого»: | |||||||||
Характер травми «потерпілого» – травма однієї руки | |||||||||
Спосіб підйому з «тріщини» – без супроводження: | |||||||||
М1 | ПС1 – ПС2 | 6 | способом «Ліва – Права» | 14 | 10,5 | – 2,8 | |||
7 | способом «Груди – Нога» | 14 | 10,5 | – 2,8 | |||||
8 | способом «Затиск – Нога» | 16 | 12,0 | – 3,2 | |||||
9 | способом «Рухливий блок» | 18 | 13,5 | – 3,6 | |||||
10 | способом «Короткий поліспаст» | 18 | 13,5 | – 3,6 | |||||
Характер травми «потерпілого» – травма рук | |||||||||
Спосіб транспортування – без супроводження: | |||||||||
М2 | ПС2 – ПС3 | 11 | косий спуск вздовж схилу з обносом перешкоди | 16 | 12,0 | – 3,2 | |||
М3 | ПС2 – ПС3 | 12 | косий спуск вздовж схилу з відтяжкою | 18 | 13,5 | – 3,6 | |||
13 | косий спуск вздовж схилу командними крутопохилими перилами | 14 | 10,5 | – 2,8 | |||||
М6 | ПС4 – ПС6 | 14 | транспортування командними похилими перилами | 24 | 18,0 | – 4,8 | |||
М7 | ПС6 – ПС7 | 15 | спуск командними крутопохилими перилами | 14 | 10,5 | – 2,8 | |||
Спосіб транспортування – з супроводженням: | |||||||||
М1 М5 | ПС1 – ПС2 ПС3 – ПС4 | 16 | підйом поліспастом без допомоги супроводжуючого | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||
М1 | ПС1 – ПС2 | 17 | спуск без допомоги супроводжуючого | — | 10,5 | – 2,8 | |||
Характер травми «потерпілого» – не дієздатний | |||||||||
Спосіб транспортування – за спиною супроводжуючого: | |||||||||
М2 | ПС2 – ПС3 | 18 | косий спуск вздовж схилу з обносом перешкоди | 32 | 24,0 | – 6,4 | |||
М3 | ПС2 – ПС3 | 19 | косий спуск вздовж схилу з відтяжкою | 36 | 27,0 | – 7,2 | |||
М1 М5 | ПС1 – ПС2 ПС3 – ПС4 | 20 | підйом поліспастом без допомоги супроводжуючого | 32 | 24,0 | – 6,4 | |||
М1 | ПС1 – ПС2 | 21 | спуск без допомоги супроводжуючого | — | 18,0 | – 4,8 | |||
Спосіб транспортування «потерпілого» – в «коконі»: | |||||||||
ПС3, ПС4, ПС6 | 22 | ув’язування потерпілого в «кокон» | 12 | 9,0 | – 2,4 | ||||
М5 | ПС3 – ПС4 | 23 | підйом поліспастом без допомоги супроводжуючого | 40 | 30,0 | – 8,0 | |||
М6 | ПС4 – ПС6 | 24 | транспортування командними похилими перилами | 36 | 27,0 | – 7,2 | |||
М7 | ПС6 – ПС7 | 25 | спуск командними крутопохилими перилами | 20 | 15,0 | – 4,0 | |||
Транспортування «аварійного вантажу»: | |||||||||
М4 | КП1 – ПС4 | 26 | підйом з виконанням антимаятникових заходів | 18 | 13,5 | – 3,6 | |||
27 | косий підйом вздовж командних крутопохилих перил | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
М6 | ПС4 – ПС6 | 28 | транспортування командними похилими перилами | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||
М7 | ПС6 – ПС7 | 29 | спуск командними крутопохилими перилами | 10 | 7,5 | – 2,0 |
*) ЗіП – заявлені і пройдені, НзіП – не заявлені і пройдені, ЗіН – заявлені і не пройдені,
МЛ – маршрутний лист; МР – методичні роз’яснення.