Міністерство молоді та спорту України
Федерація спортивного туризму України
Запорізька обласна федерація спортивного туризму
КУБОК УКРАЇНИ ЗІ СПОРТИВНОГО ТУРИЗМУ – ГІРСЬКИЙ ТУРИЗМ
м. Запоріжжя, скелі о-ва Хортиця 03–06 жовтня 2019 р.
УМОВИ
ПРОВЕДЕННЯ КОМАНДНИХ ЗМАГАНЬ
ЗІ СПОРТИВНОГО ГІРСЬКОГО ТУРИЗМУ
ВИДУ «ТАКТИКО-ТЕХНІЧНА» НА ДИСТАНЦІЇ ІV КЛАСУ
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Ці умови слід розглядати разом з «Загальною частиною» Умов проведення змагань.
1.2. Дистанція командних змагань виду «Тактико-технічна» (п. 4.5. Маршрутний лист – далі МЛ) складається з двох частин:
1) основної частини (нормативна + понаднормативна), яку спортсмени команди в обов’язковому порядку попередньо заявляють;
2) додаткової (бонусної) частини, яку спортсмени команди попередньо не заявляють і проходять на свій розсуд.
1.3. Дистанція командних змагань виду «Тактико-технічна» має заданий напрямок руху спортсменів відповідно до МЛ.
1.4. В «Загальних умовах» додатково зазначені:
а) основні положення щодо порядку виступу на дистанціях (§1);
б) порядок визначення результатів та розподілу місць (§2).
2. ОБЛАДНАННЯ ДИСТАНЦІЇ
2.1. Всі пункти (С, ПС і Ф), маршрути (М) і переходи (Мо), а також їх протяжність вказані на схемі (додається).
2.2. Всі ПС обладнані подвійними перилами і зазначеною на схемі необхідною кількістю ТС у вигляді заглушених карабінів (кілець), такелажних пластин або петель, на що буде докладно звернуто увагу при показі дистанції.
3. ОСНОВНІ УМОВИ ПРОХОДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЇ
3.1. Організація спуску/підйому «потерпілого» здійснюється згідно з вимогами п. 4.3 Методичних роз’яснень щодо суддівства змагань зі спортивного гірського туризму (далі МР), а виконання спецприйомів – згідно з вимогами Додатка 3 до «Загальних умов».
3.2. Кожен спортсмен стає «потерпілим» відповідно до вимог п. 4.4.1., перестає бути «потерпілим» – п.4.4.4 МР.
3.3. Характер травми «потерпілого» обумовлюється в МЛ і Таблиці №1 Умов.
3.4. У разі порушення вимог пунктів 3.1, 3.2 та / або 3.3 виконання спецприйому (проходження маршруту) не зараховується.
3.5. Зміна «потерпілого» відбувається відповідно до МЛ.
3.6. «Кокон» спортсмени в’яжуть з основної вірьовки (не менше 8 петель) з укладанням «потерпілого» на килимок з урахуванням недопущення можливих порушень, обумовлених п. 19.7.3 МР.
3.6.1. При ув’язуванні «потерпілого» в «кокон» необхідно передбачити три фіксовані петлі для підвіски, що не здавлюють «потерпілого», а також обов’язкове виконання вимог п.п. 5.1.7 і 30.4.5 МР.
3.6.2. Місце ув’язування «потерпілого» в «кокон» команда обирає відповідно до МЛ.
3.6.3. Ув’язування «потерпілого» в «кокон» команда здійснює тільки силами дієздатних спортсменів, тобто «потерпілий» спортсмен допомогу команді не надає.
3.6.4. Транспортування «потерпілого» в «коконі» зараховується команді відповідно до МЛ.
3.7. При підйомі «потерпілого»:
3.7.1. Незалежно від характеру «травми» допомога з боку «потерпілого» при транспортуванні не допускається (1-й раз – попередження, 2-ий – незалік прийому).
3.7.2. Супроводжуючий незалежно від характеру травми «потерпілого» виконує тільки функції супроводу, тобто не надає допомогу під час підйому або спуску (штраф – згідно МР).
3.7.3. Аварійний (фіксуючий) пристрій виконується згідно з вимогами п.п. 4.3.6 і 4.3.7 МР (крім випадку, обумовленого п. 19.8.3.2.)
3.7.4. Фіксація «потерпілого» за спиною у супроводжуючого здійснюється згідно з вимогами п.п. 4.3.4 і 4.3.5, а також з урахуванням п.п. 19.8.1.3 МР.
3.7.5. Не допускати «потерпілим» порушень, обумовлених п. 19.8.3 МР.
3.8. Суддівська страховка для першого спортсмена команди на кожному з маршрутів підйому М1 та / або М2, М10, а також для першого спортсмена команди під час проходження додаткової частини дистанції надається один раз!
3.8.1. Спортсмен команди, який виконує «самовилаз» по маршруту М6 в межах основної частини дистанції, здійснює його командними вертикальними перилами.
3.8.2. Спортсмени команди, які виконують «самовилази» по маршруту М6 в межах додаткової частини дистанції, здійснюють їх: перший – суддівськими вертикальними перилами, а решта – командними вертикальними перилами, тобто суддівські вертикальні перила надаються команді один раз.
3.8.3. Повторне проходження маршруту не зараховується.
3.8.4. При зриві першого (ведучого) на кожному з маршрутів М1 та / або М2, М9, М10 з зависанням на суддівській страховці спортсмен отримує штраф – по 3 бали за кожен зрив. Кількість зривів не обмежена. Після першого зриву подальший рух спортсмена по маршруту вважається комбінованим лазінням.
3.8.5. Допомога напарника (підсаджування, опора на тіло) на маршрутах підйому М1 та / або М2, М10 не допускається, а проходження маршруту при цьому не зараховується.
3.8.6. При проходженні спортсменами маршрутів М1 та / або М2, М9, М10 допускається використовувати тільки марковані службою дистанції стаціонарні ТСП, організовані на скельних (шлямбурних) гаках.
3.8.7. При проходженні спортсменами команди маршрутів підйому М1 та / або М2, М10 допускається установка на них командних ТСП (не більше 2-х ТСП на кожному з маршрутів) на відстані не менше ніж 1 м від нижньої маркованої службою дистанції стаціонарної ТСП.
3.8.8. При проходженні спортсменами маршрутів підйому М1 та / або М2, М10 допускається застосування драбинок або петель довжиною не більше 1,5 м. Застосування драбинок, петель допускається виключно на самостійно встановлених командних ТСП.
3.8.9. До заліку результату виступу команди в додатковій частині йде тільки перший «самовилаз» кожного спортсмена команди.
3.9. Для забезпечення безпечного виступу команд обов’язкове виконання наступних вимог:
3.9.1. Командні крутопохилі перила маршруту М11 обладнуються одинарними.
3.10. Необхідні відомості для проходження дистанції ТТ:
3.10.1. Порядок виконання спецприйомів і проходження маршрутів задані у МЛ.
3.10.2. Допускається допоміжна робота спортсменів на дистанції (поправити вірьовку тощо) відповідно до МЛ і за умови їх надійної фіксації на командній вірьовці, а також при забезпеченні їх надійною командною страховкою.
3.10.3. Маршрут переходу Мо5 може бути використано виключно при виконанні спортсменами команди додаткової частини.
3.10.4. Розташування спортсменів на старті: С1 (ПС2) – спортсмени команди та контрольний вантаж.
3.10.5. Контрольний вантаж один, неподільний (вага до 15 кг).
3.11. Команди, які не надали в заявці з тактики схеми систем кріплення командних вірьовок для спуску, транспортування або підйому «потерпілого», отримують оцінку цих спецприйомів з коефіцієнтом 0,75 (кол. 6, табл.1).
4. ОПИС ПРОХОДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЇ
4.1. Всі спортсмени під час виступу послідовно від старту (С1) і до фінішу (Ф2) відповідно до МЛ і згідно з поданою заявкою повинні пройти всі заявлені маршрути і виконати всі вимоги основної частини дистанції.
4.2. Нормативна складова основної частини дистанції включає наступні обов’язкові маршрути та спецприйоми:
4.2.1. Команда всім складом виконує:
а) підйом лазінням по маршрутам М1 та / або М2 (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
б) підйом лазінням по маршруту М10 (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
в) траверс схилу (один раз) по маршруту М9 – варіант за вибором (табл.1);
г) спуск по вірьовці по маршрутам М7 та / або М8 (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
д) транспортування контрольного вантажу по маршрутам М1 або М2, М3, М7 або М8, М9, М10, Мо1, Мо2 – варіант за вибором (табл.1);
є) транспортування «потерпілого» на бухті вірьовки (один раз) – варіант (табл.1);
ж) ув’язування «потерпілого» в «кокон» (один раз) – варіант (табл.1);
з) спуск «потерпілого» в «коконі» з супроводжуючим (один раз) – варіант (табл.1);
і) транспортування «потерпілого» в «коконі» з супроводжуючим вздовж схилу (один раз) – варіант (табл.1);
к) підйом «потерпілого» з супроводжуючим (один раз) – характер травми «потерпілого» і варіант за вибором (табл.1);
4.2.2. Один спортсмен команди виконує:
а) «самовилаз» (один раз) – варіант за вибором (табл.1);
4.3. Понаднормативна складова основної частини дистанції включає наступні маршрути та спецприйоми:
4.3.1. Команда всім складом виконує:
а) спуск командними крутопохилими перилами (один раз) – варіант (табл.1);
б) спуск контрольного вантажу командними крутопохилими перилами (один раз) – варіант (табл.1);
4.4. Всі «потерпілі», визначені у п.п. 4.2.1 повинні змінюватись.
5. ЗАЯВКА З ТАКТИКИ
В заявку з тактики команда включає:
5.1. Маршрути, по яких виконується проходження дистанції від старту (С1) і до фінішу (Ф2)
5.2. Варіант підйому кожного з спортсменів команди по маршрутам М1 та / або М2, М10.
5.3. Маршрути, при проходженні яких команда планує установку командних ТСП та їх кількість (зазначити в дужках після номеру маршруту підйому).
5.4. Варіант траверсу схилу кожним спортсменом команди по маршруту М9.
5.5. Варіант спуску кожного спортсмена по маршрутах М7 та / або М8, М11.
5.6. Номери спортсменів, які послідовно стають «потерпілими» на всіх заявлених маршрутах.
5.7. Варіант транспортування «потерпілого» №1 по маршруту М3.
5.8. Варіант транспортування «потерпілого» №2 в «коконі» з супроводжуючим по маршрутам М4, М5.
5.9. Варіант підйому «потерпілого» №3 з супроводжуючим по маршруту М6, з урахуванням характеру його травми.
5.10. Варіант «самовилазу» спортсмена команди по маршруту М6.
5.11. Схеми систем кріплення командних вірьовок для спуску, транспортування та підйому «потерпілого» №2, №3 по маршрутам М4, М5, М6.
4.5. МАРШРУТНИЙ ЛИСТ
командних виступів на дистанції ІV класу виду «Тактико-технічна»
Номер маршруту і його граничні пункти. Опис виконання рятувальних технічних прийомів | Контрольні часи та умови їх виконання | |
Основна частина дистанції |
Нормативний час – Тн = 70 хв. Загальний контрольний час – Тзг = 80 хв. Перший проміжний контрольний час – Тп1 = 60 хв.
* * *
Якщо за Тп1 = 60 хв. команда не виконає п.п.1…13, то вона переводиться на проходження скороченої частини дистанції з новим Тзг1 = 70 хв.
Скорочена частина:
1. Завершення підйому всіх спортсменів та контрольного вантажу в ПС13. 2. Фініш команди з контрольним вантажем і всім спорядженням в пункті Ф1 | |
Відповідно до п.п.4.1 – 4.4 Умов та дотримуючись контрольних часів Тп1, Тн та Тзг спортсмени команди враховуючи заданий напрямок дистанції і з самостійним вибором варіантів (див. табл. 1) проходять (виконують) необхідні з запропонованих нижче маршрутів (техприйомів) | ||
1 | М1 (ПС2 – ПС1), M2 (ПC4 – ПC3) | |
Підйом всіх спортсменів (без або з контрольним вантажем) та доставка контрольного вантажу | ||
2 | Мо1 (ПС1 – ПС3), Мо1 (ПС3 – ПС1) | |
Перехід спортсменів команди вздовж подвійних суддівських перил та доставка контрольного вантажу | ||
3 | М3 (ПС3 – ПС5) | |
Перехід спортсменів команди вздовж подвійних суддівських перил та доставка контрольного вантажу. Транспортування «потерпілого» №1 з супроводжуючим вздовж подвійних суддівських перил | ||
4 | ПС5 | |
Ув’язування «потерпілого» №2 в «кокон» | ||
5 | М4 (ПС5 – ПС6) | |
Спуск «потерпілого» №2 в «коконі» з супроводжуючим | ||
6 | Мо2 (ПС5 – ПС7) | |
Перехід спортсменів команди вздовж одинарних суддівських перил | ||
7 | М5 (ПС6 – ПС8) | |
Транспортування «потерпілого» №2 в «коконі» з супроводжуючим вздовж схилу | ||
8 | М6 (ПС8 – ПС7) | |
«Самовилаз» 1-го спортсмена команди. Підйом «потерпілого» №3 з супроводжуючим | ||
9 | Мо3 (ПС7 – ПС11) | |
Перехід спортсменів команди вздовж подвійних суддівських перил та доставка контрольного вантажу | ||
10 | М7 (ПС11 – ПС10) М8 (ПС11 – ПС12) | |
Спуск всіх спортсменів по вірьовці з контрольним вантажем | ||
11 | М9 (ПС12 – ПС14) | |
Траверс схилу всіма спортсменами та доставка контрольного вантажу | ||
12 | Мо4 (ПС14 – ПС9), Мо4 (ПС9 – ПС14) | |
Перехід спортсменів команди вздовж подвійних суддівських перил. Закріплення командних крутопохилих перил | ||
13 | М10 (ПС14 – ПС13) | |
Підйом всіх спортсменів (без або з контрольним вантажем) та доставка контрольного вантажу | ||
Перший проміжний контрольний час (Тп1 = 60 хв.) | ||
14 | М11 (ПС13 – ПС9) | |
Спуск всіх спортсменів і контрольного вантажу командними крутопохилими перилами | ||
15 | Ф2 | |
Фінішування спортсменів команди і контрольного вантажу по варіанту основної частини | ||
Додаткова частина дистанції | Оцінка по колонці 6 (табл. 1) | |
М6 (ПС8 – ПС7) «Самовилаз» спортсменів команди (варіанти 23-25). Підйом «потерпілого» з тріщини (варіанти 26-30) | Контрольні части: Тн и Тзг залишаються без змін | |
М6 (ПС7 – ПС8) Спуск «потерпілого» з супроводжуючим (варіанти 33, 35) |
НОМІНАЛЬНА ОЦІНКА
способів і варіантів проходження дистанції ІV класу виду «Тактико-технічна» (командні виступи)
Таблиця 1
Маршрути | Номер варіанту | Варіанти виконання спецприйому | Залікова оцінка, балів | ||||||
Позна- чення | Граничні пункти | Виконані | ЗіН, m=(– 0.2) | ||||||
ЗіП*, к = 1 | НЗіП*, n=0.75 | ||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
Основна і додаткова частини дистанції | |||||||||
Всі Мо | Відповідно | — | Перехід спортсменів вздовж суддівських перил | — | — | — | |||
М1 М2 М10 | ПС2 – ПС1 ПС4 – ПС3 ПС14 – ПС13 | 1 | Використання командних перил при підйомі | — | – 4 | — | |||
2 | Зміна ведучого в нижньому ПС | 6 | 4,5 | – 1,2 | |||||
3 | Установка командної ТСП | 3 | 2,3 | – 0,6 | |||||
Підйом спортсменів на маршруті | |||||||||
М1 М2 | ПС2 – ПС1 ПС4 – ПС3 | 4 | вільним (чистим) лазінням – перший | 16 | 12,0 | – 3,2 | |||
5 | комбінованим лазінням – перший | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
6 | комбінованим лазінням – другий та наступні | 6 | 4,5 | – 1,2 | |||||
М10 | ПС14 – ПС13 | 7 | вільним (чистим) лазінням – перший | 30 | 22,5 | – 6,0 | |||
8 | комбінованим лазінням – перший | 16 | 12,0 | – 3,2 | |||||
9 | комбінованим лазінням – другий та наступні | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
Траверс схилу | |||||||||
М9 | ПС12 – ПС14 | 10 | вільним лазінням вздовж суддівських перил | 16 | 12,0 | – 3,2 | |||
11 | комбінованим лазінням вздовж суддівських перил | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||||
12 | по суддівським перилам (з навантаженням перил) | 4 | 3,0 | – 0,8 | |||||
Спуски спортсменів по вірьовці | |||||||||
М7 М8 | ПС11 – ПС10 ПС11 – ПС12 | 13 | напряму по жорстко закріпленій вірьовці | 2 | 1,5 | – 0,4 | |||
14 | по вірьовці з самовипуском (останнього) | 4 | 3,0 | – 0,8 | |||||
М11 | ПС13 – ПС9 | 15 | командними крутопохилими (похилими) перилами | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||
Транспортування контрольного вантажу | |||||||||
М9 | ПС12 – ПС14 | 16 | при траверсі на собі | 4 | 3,0 | – 0,8 | |||
17 | при траверсі по командним перилам | 8 | 6,0 | – 1,6 | |||||
М1 М2 М10 | ПС2 – ПС1 ПС4 – ПС3 ПС14 – ПС13 | 18 | при підйомі на собі | 9 | 6,8 | – 1,8 | |||
19 | витягуванням напряму згідно з МР | 3 | 2,3 | – 0,6 | |||||
20 | витягуванням з супроводженням згідно з МР | 4 | 3,0 | – 0,8 | |||||
21 | в підвішеному (L≤1,5 м) положенні до спортсмена | 8 | 6,0 | – 1,6 | |||||
М11 | ПС13 – ПС9 | 22 | спуск командними крутопохилими перилами | 6 | 4,5 | – 1,2 | |||
«Самовилаз» спортсмена: | |||||||||
М6 | ПС8 – ПС7 | 23 | способом «Затискач – Затискач» | 10 | 7,5 | – 2,0 | |||
24 | способом «Затискач – Стремено» | 12 | 9,0 | – 2,4 | |||||
25 | способом «Стремено – Стремено» | 12 | 9,0 | – 2,4 | |||||
Транспортування / підйом / спуск «потерпілого»: | |||||||||
Характер травми «потерпілого» – травма однієї руки | |||||||||
Спосіб підйому з «тріщини» – без супроводження: | |||||||||
М6 | ПС8 – ПС7 | 26 | способом «Ліва – Права» | — | 10,5 | – 2,8 | |||
27 | способом «Груди – Нога» | — | 10,5 | – 2,8 | |||||
28 | способом «Затискач – Нога» | — | 12,0 | – 3,2 | |||||
29 | способом «Рухливий блок» | — | 13,5 | – 3,6 | |||||
30 | способом «Короткий поліспаст» | — | 13,5 | – 3,6 | |||||
Характер травми «потерпілого» – травма рук | |||||||||
Спосіб транспортування – з супроводженням: | |||||||||
М3 | ПС3 – ПС5 | 31 | транспортування супроводжуючим на бухті вірьовки вздовж подвійних суддівських перил | 8 | 6,0 | – 1,6 | |||
М6 | ПС8 – ПС7 | 32 | підйом поліспастом без допомоги супроводжуючого | 20 | 15,0 | – 4,0 | |||
ПС7 – ПС8 | 33 | спуск без допомоги супроводжуючого | — | 10,5 | – 2,8 | ||||
Характер травми «потерпілого» – не дієздатний | |||||||||
Спосіб транспортування – за спиною супроводжуючого: | |||||||||
М6 | ПС8 – ПС7 | 34 | підйом поліспастом без допомоги супроводжуючого | 32 | 24,0 | – 6,4 | |||
ПС7 – ПС8 | 35 | спуск без допомоги супроводжуючого | — | 18,0 | – 4,8 | ||||
Спосіб транспортування «потерпілого» – в «коконі»: | |||||||||
ПС5 | 36 | ув’язування потерпілого в «кокон» | 12 | 9,0 | – 2,4 | ||||
М4 | ПС5 – ПС6 | 37 | спуск без допомоги супроводжуючого | 20 | 15,0 | – 4,0 | |||
М5 | ПС6 – ПС8 | 38 | транспортування з супроводжуючим вздовж схилу | 30 | 22,5 | – 6,0 |
*) ЗіП – заявлені і пройдені, НзіП – не заявлені і пройдені, ЗіН – заявлені і не пройдені,
МЛ – маршрутний лист; МР – методичні роз’яснення.